Käväisin Miamiassa viime viikolla Fast Casual Summitissa, joka järjestettiin jo kymmenennen kerran. Paikalla oli ravintolaketjujen ylintä johtoa, sidosryhmiä ja tavarantoimittajia.
Olin itse paikalla konferenssissa ensimmäistä kertaa ja olin todella tyytyväinen kaikkeen näkemääni ja kuulemaani. Konferenssi oli käytännönläheinen ja siellä oli panostettu sekä verkostoitumiseen että uuden oppimiseen. Tyytyväisyyteni johtui myös siitä, että amerikkalaiset kertoivat hyvin avoimesti bisneksestään, mikä on aina mielenkiintoista.
Kolme oppia jäivät tärkeimpinä mieleeni.
Oppi nro 1: Fast casual -ravintolat ovat tulleet jäädäkseen
Fast casual -ravintolat ovat koko 2000-luvun aikana kasvattaneet myyntiään merkittävästi enemmän kuin perinteinen pikaruoka-ala.
Siinä missä pikaruokaravintoloiden myynti käytännössä ei ole kasvanut lainkaan viimeisen vuosikymmenen aikana, on fast casual -ravintoloiden myynni kasvu suorastaan eksponentiaalista.
Osa huimasta kasvusta selittyy sillä, että koko konsepti on uusi ja kasvanut melkein nollasta. Suurin syy on kuitenkin kuluttajien ruokailutottumusten merkittävä muuttuminen ja se, että vaatimus puhtaammasta ja laadukkaammasta ruuasta on megatrendi. Esimerkiksi luomun ja lähiruuan suosio kasvaa Yhdysvalloissa hurjaa vauhtia, ja Suomessakin tullaan pienellä viiveellä perässä.
Oppi nro 2: Oikean kohderyhmän tavoittaminen on elinehto
Millenniaalit (jengi joka on syntynyt vuosien 1980–2000 välillä) ovat kriittinen kohderyhmä sanan molemmissa merkityksissä. He ovat monelle ketjulle tärkeä osa asiakaskuntaa, mutta samalla heidän luottamuksensa saaminen vaatii aika paljon työtä.
Tutkimuksissa on käynyt ilmi, että millenniaalit kertovat vanhempiensa käyvän last generation – ravintoloissa ja itse käyvänsä next generation -ravintoloissa. Siinä missä Pizza Hut, Taco Bell ja KFC ovat vanhan sukupolven ravintoloita, ovat Smashburger ja Tokyo Joe’s uuden sukupolven suosikkeja. Smashburgerista kerroinkin jo viime vuonna käydessäni ketjun kotipaikkakunnalla Denverissä.
Ehkä jopa yllättäen 32-vuotiaat ovat ravintolaketjuille ehdottomasti tärkein kohderyhmä.
Miksi juuri 32-vuotiaat? Siksi, että he ovat tiedostavia kuluttajia, jotka ovat tottuneet ottamaan asioista selvää verkosta ja ystäviltään. He innostuvat uusista ruokatrendeistä ja jopa luovat niitä. Lisäksi he ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa ja käyttävät luontevasti ”vanhoja kanavia”, kuten Facebookia, mutta myös uusia, kuten Instagramia.
Oppi nro 3: Ruualla pitää olla tarina
Ruuan suhteen pitää olla todella läpinäkyvä. Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan 61 prosenttia kuluttajista haluaa tietää täsmälleen, mistä ruoka tulee. Samaan aikaan vain 3 prosenttia luottaa alkuperätietoon, joka tulee suuryrityksiltä. Loput 97 prosenttia kuluttajista etsii tiedon siis muualta.
On mielestäni jokaisen yrityksen vastuulla viestiä siten, että sen asiakkaat uskovat viestit. Tämä tapahtuu tietenkin tekemällä asioita oikein. Jos vastuullisuus ei näy yrityksen teoissa, miten asiakas voisi uskoa viestejäkään?
Blake Pizza on nopeimmin kasvava fast casual -pizzaketju Yhdysvalloissa eikä syyttä. Yrityksen tarina lähtee vahvasti vastuullisuudesta niin kuin toki monella muullakin amerikkalaisella ravintolaketjulla. Blake Pizza panostaa laadukkaisiin raaka-aineisiin ja suhtautuu pizzan tekemiseen artesaanin ammattiylpeydellä.
Olen todella ylpeä Kotipizzan tarinasta. Erityisen ylpeä olen siitä, ettei sillä ole mitään hävettävää suurempien amerikkalaisten ketjujen rinnalla. Joskus on hyvä matkustaa maailman toiselle laidalle muistaakseen tämän.