Kasvisruoka ei ole muoti-ilmiö

Ruoka-alaa tai ruokatrendejä seuraava ei ole voinut olla huomaamatta sitä, miten valtavan suosituksi kasvisruoka on viime aikoina muuttunut. Kasvisruokavaihtoehtoja on kaupoissa ja ravintoloissa koko ajan enemmän. Jopa viime viikolla Nordic Business Forumissa tarjoiltiin pelkästään kasvisruokaa.

Seuraamme ruokatrendejä tarkasti Kotipizzassa ja olemme vastanneet myös kasvissyöjien palautteeseen. Lisäsimme kasvispizzojen määrää viimeksi keväällä ja viimeisin uutuustuotteemme on Falafel kotzone.

Kasvisruokaa eivät kuitenkaan syö pelkästään kasvissyöjät, vaan kasvisten ja kasviproteiinin määrä ovat kasvaneet merkittävästi myös sekasyöjien keskuudessa.

Teetimme syksyllä bränditutkimuksen, josta kävi ilmi, että jopa puolet sekasyöjiksi itsensä määritelleistä vastaajista on lisännyt kasvisruuan määrää ruokavaliossaan viime aikoina. Siis puolet! Neljännes vastaajista ei ole vielä lisännyt kasvissyöntiä, mutta aikoo lisätä.

 

Vastaajajoukko vastaa melko hyvin keskimääräistä suomalaista kuluttajaa, joten uskaltaisin tehdä tästä rohkean päätelmän, että kasvisruokailu ei missään nimessä ole enää vaihtoehtoruokavalio tai muoti-ilmiö.

Lihatonta lokakuuta viettävällä on Kotipizzassa syödessä lähes kymmenen kasvisvaihtoehtoa. The Mozzarella on verkkokauppamme kolmanneksi suosituin tuote, mikä kertoo siitä, että meidänkin asiakkaamme arvostavat kasvisvaihtoehtoja.

Kasvisruokailun suosio on nyt jo niin merkittävää, että Suomessa kehitellyt huippuinnovaatiot nyhtökaura ja härkis kiinnostavat laajasti myös maailmalla. Härkis on tulossa myöhemmin syksyllä Kotipizzankin valikoimaan. Stay tuned!

Lähetä kommentti