Hävikki voitoksi

Tänään käynnistyy valtakunnallinen hävikkiviikko, jonka tarkoituksena on levittää tietoisuutta ruokahävikistä ja löytää keinoja sen vähentämiseksi.

Kyse on kaikkea muuta kuin pikkuasiasta. Maailmassa tuotetusta ruuasta noin kolmasosa menee hävikkiin, mikä aiheuttaa lähes 10 prosenttia maailman kasvihuonekaasupäästöistä. Suomessa hävikin osuus ruokaketjussa on noin 15 prosenttia. Ruokahävikin vähentäminen on yksi keskeisistä tavoista taistella ilmastonmuutosta vastaan.

Kotipizza-ketjussa on tutkittu hävikkiasiaa jo pitkään. Aivan ensimmäiseksi meidän on täytynyt selvittää, miten hävikkimme syntyy. Meille on paljastunut, että tehokkaan hankintaketjumme ansiosta hävikin määrä ketjussa on suhteellisen vähäinen.

Samalla olemme oppineet, että silloin kun ravintoloissa syntyy hävikkiä, syynä on useimmissa tapauksissa virheellisesti valmistettu tuote tai raaka-aineen säilyvyyteen liittyvä kysymys.

Virheellinen tuote tarkoittaa käytännössä esimerkiksi sitä, että pizzaan on laitettu vahingossa Aura-juustoa, vaikkei asiakas ole sitä tilannut – tai sitä, että pizzan reuna on päässyt tummumaan uunissa vähän liikaa.  Säilyvyyskysymykset taas tarkoittavat esimerkiksi sitä, että jonkin raaka-aineen viimeinen käyttöpäivämäärä pakottaa hävittämään raaka-aineen ennen kuin pakkaus on käytetty loppuun.

Kaikissa näissä tapauksissa pois heitetään siis hyvää ja turvallista ruokaa. Aivan turhaan.

Kuva: ResQ Club

Mutta ei enää kauan. Kotipizza ilmoitti tänään Hävikkiviikon kunniaksi, että jokaisessa ketjun noin 230:ssä täyden ruokalistan ravintolassa otetaan käyttöön ResQ Club -sovellus lokakuun puoleenväliin mennessä. ResQ Clubin kautta niitä turhalla Aura-juustolla päällystettyjä tai reunasta vähän palaneita pizzoja voidaan myydä alennettuun hintaan. Ja jos avokadojen viimeinen käyttöpäivä lähenee, ravintola voi ryhtyä myymään ResQ Clubin kautta edullista avokadopizzaa.

Uskomme, että ResQ Club vähentää sitä käyttävien Kotipizza-ravintoloiden ruokahävikkiä jopa neljännekseen entisestä. Samalla palvelu tarjoaa yrittäjillemme hieman lisämyyntiä, sillä hävikkipizzat eivät kilpaile mitenkään tavanomaisten tuotteidemme kanssa.

ResQ Club on tarjoillut suomalaisille jo kaksi miljoonaa hävikkiateriaa. Kotipizzan ansiosta palvelun piirissä olevien ravintoloiden määrä hyppää uudelle tasolle, joten seuraavat miljoonat paukkuvat varmaan pian.

Miksi näin hieno palvelu tulee sitten käyttöön vasta lokakuussa? Siksi, että koulutamme kaikki Kotipizza-yrittäjät palvelun käyttöön. Niin tärkeä asia kuin ruokahävikin vastainen taistelu onkin, haluamme varmistaa, että samalla pidetään kiinni toisesta vähintään yhtä tärkeästä asiasta: ruokaturvallisuudesta ei Kotipizzassa tingitä missään olosuhteissa.

Lähetä kommentti