Franchising on viestijuoksua

Kauppalehti julkaisi viime viikolla laajan haastattelun Specsavers-ketjun maajohtajasta Erkki Talasta.

Tala valotti jutussa kiinnostavasti kansainvälisen silmälasiketjun Suomen-valloituksen taustoja. Ikääntyvä Suomi on silmälasien kasvumarkkina, jolla on mahdollista menestyä uudistamalla alan luutuneita käytäntöjä.

Vieläkin kiinnostavampia olivat Talan näkemykset franchisingista. 47 itsenäisen yrittäjän ketjussa menestys on kiinni ennen kaikkea ketjun keulakuvan kyvystä viestiä ketjun tavoitteita ja inspiroida joukkojaan. Se vaatii sekä puhumisen että kuuntelemisen taitoa.

”Pitää laittaa itsensä puntariin. Täytyy innostaa ja sitouttaa joukkoa. Johdettavat eivät ole suoria alaisia”, Tala sanoo.

”Haluaisin nostaa korkealle tasapuolisuden vaatimuksen. Kun johtaa kymmeniä yrittäjiä, jotka ovat omalla liiketoiminnallaan pelissä mukana, on tärkeää, että kaikki ketjussa kokevat saavansa yhtäläisen kohtelun.”

Kotipizza-ketjussa yrittäjiä on vielä enemmän kuin Specsaversissa, mutta allekirjoitan Erkki Talan ajatukset sataprosenttisesti. Franchisingissa ketjun ja yrittäjien täytyy tehdä saumatonta yhteistyötä. Minunkin työni on ennen kaikkea frankkareiden kuuntelemista – ja heille puhumista.

Tänä syksynä Kotipizza-ketjun sisäiseen viestintään panostetaan erityisen paljon. Uusi sisäisen viestinnän työkalumme julkistetaan pian, ja Kotipizzan 30-vuotista historiaa tullaan juhlistamaan hienolla juhlakirjalla.

Mutta niin tärkeitä kuin erilaiset työkalut ovatkin, kohtaamiset kasvotusten ovat franchising-ketjun johtamisessa vieläkin tärkeämpiä. Yhteishenki syntyy vain viettämällä aikaa yhdessä.

Siksi olikin niin hienoa juhlistaa toissa viikonloppuna kesän päättymistä – ja heinäkuun ennätyksellisiä ketjumyyntejä. Linnanmäellä kymmenien Kotipizza-yrittäjien ja heidän perheidensä kanssa. Yrittäjien kasvoilta paistoi niin valtavasti innostusta, että tiedän jo nyt, että tästä tulee ketjun historian upein syksy!

Lähetä kommentti