Yrittäminen on tarina

Viime perjantaina järjestettiin Suomen Franchising-yhdistyksen vuosittainen Franny-Gaala ja tilaisuudessa palkittin taas vuoden ansioituneimpia ketjuja ja yrittäjiä. Vuoden franchisingketjuksi nimettiin huikeaa tahtia kasvanut Taloasema ja vuoden franchisingyrittäjinä palkittiin VMP Groupin yrittäjät Riku Loman ja Markus Sippo. Vuoden Kotipizza-yrittäjä on puolestaan Joona Korolainen Kuopiosta.

Pääsin samaan kuvaan Joona ja Mari Korolaisen kanssa.

Pääsin samaan kuvaan Joona ja Mari Korolaisen kanssa.

Ainakin minulle yksi gaalan kohokohdista oli palkintojen ja yrittäjien tapaamisen ohella Yhdysvaltain Suomen-suurlähettilään Bruce Oreckin inspiroiva videotervehdys. Bruce Oreck on mies, jota kannattaa aina kuunnella.

Bruce Oreck on esimerkiksi sanonut, että päinvastoin kuin usein väitetään, Suomi on markkinoinnin ja tarinankerronnan maa. Itsenäisen Suomen perustajaisät olivat taiteilijoita, jotka rakensivat mielikuvan Suomesta maalauksin, sävellyksin ja runoin. Itsenäinen Suomi rakennettiin tarinoista.

Ei voinut olla ajattelematta, että myös yrittäjyys on tarina. Myös yritykset rakennetaan tarinoista. Jokaisella yrittäjällä on oma tarina. Tarina, joka kertoo kipinästä yrittäjyyteen, alun karikoista ja lopulta toivottavasti myös menestyksestä.

Nämä tarinat tulivat mieleen myös, kun Kauppalehti kirjoitti maanantaina Franny-Gaalan innoittamana laajan jutun franchisingin tilasta Suomessa. Juttuun oli haastateltu Kauniaisten loistavaa Kotipizza-yrittäjää Mirko Kekkosta.

”Kotipizza tarjoaa valmiit saappaat, mutta itse niillä pitää kävellä ketjun viitoittamalla polulla. Jos lähtisin liikkeelle Mirkon pizzerialla, yrittäminen voisi olla haastavampaa”, Mirko kertoi omasta tarinastaan.

Franchising-yrittäjän tarina on siis monella tavalla aivan samanlainen kuin kenellä tahansa yrittäjällä. Siinäkin asetetaan tavoitteita ja unelmia, kohdataan haasteita, kannetaan vastuusta, tehdään valtavasti töitä, onnistutaan – ja joskus epäonnistutaankin.

Mutta franchising-yrittäjän tarina on myös toisenlainen. Se ei ole yksin yrittäjän tarina, vaan myös ketjun ja kaikkien ketjuyrittäjien yhteinen tarina.

Franchising-yrittämisessä yrittäjän ja ketjun tarinat yhdistyvät. Ketjun tarina luotsaa koko yrittäjäjoukkoa, kun yhden yrittäjän tarina luotsaa yrittäjän omaa yritystä. Molemmat tarinat ovat tärkeitä ja ilman yhtä ei ole toista. Kuten olen ennenkin sanonut: franchising-yrittäminen ei ole yksin yrittämistä, vaan yhdessä yrittämistä.

Mirkon, Kotipizzan ja koko Suomen yhteiset tarinat yhdistyvät muuten tällä viikolla Las Vegasissa, missä Mirko edustaa Suomea World Pizza Games -kisassa.

Hyvä Mirko! Hyvä Joona! Hyvä kaikki yrittäjät! Hyvä Suomi!

Lähetä kommentti