Yleisradion verkkosivut uutisoivat toissapäivänä franchising-ketjujen kasvusta Suomessa. Uutisen mukaan Suomessa olisi tarvetta jopa 800 uudelle franchising-yrittäjälle. Jo ensi vuoden aikana alalla on luvassa 2500 uutta työpaikkaa, kun niitä on nykyisin laskemistavasta riippuen 40 000 – 60 000.
Tämä loistava uutinen perustuu Suomen Franchising-Yhdistyksen tuoreeseen kyselyyn, johon on osallistunut yli 200 franchising-ketjua. Juttuun on haastateltu myös SFY:n toiminnanjohtajaa Juha Vastamäkeä, joka kertoo, että franchising-ketjut ovat pyrkineet tekemään yrittäjäksi ryhtymisestä jatkuvasti helpompaa.
“Pankkien rahahanat ovat nyt tiukalla, eikä vaadittavaa alkurahoitusta ole aina helppo saada. Tämä on pieni jarru. Mutta yhteistyössä pyritään löytämään yrittäjälle keino päästä alkuun”, Juha sanoo.
Jutussa kerrotaan myös R-Kioskista, joka on siirtymässä toiminnassaan kokonaan franchising-malliin. Nyt jo useampi kuin kaksi kolmasosaa Suomen 630 R-Kioskista toimii frankkaripohjalta. Uusia yrittäjiä rekrytoidaan aktiivisesti ja aloittamisen kynnystä madalletaan sekä helpottamalla rahoituksen saamista että lisäämällä koulutusta.
Tärkein on kuitenkin aina asenne. Ylen haastattelema tuore suolahtelainen R-Kioski-yrittäjä Petri Leppänen sanoo sen hyvin:
”Kauppiaan pitää tykätä asiakkaista, se on kaiken A ja O.”
Juuri niin! Petrin hieno kiteytys on ollut mielessäni myös Taiwanin Taipeissa, missä olen parhaillaan edustamassa Suomea World Franchise Councilin kokouksessa SFY:n hallituksen puheenjohtaja Henri Häyrisen kanssa. Maailmassa on yli 40 000 franchising -brändiä, maailmanlaajuisesti 3 miljoonaa liikepaikkaa ja myyntiä yli 1,5 biljoonaa (eli tuhatta miljardia) dollaria.
On ollut äärimmäisen hienoa tutustua eri maiden edustajiin, verkostoitua sekä kuulla nousevista franchising-trendeistä. Yksi trendi on noussut kokouksessa yli muiden: maa toisensa jälkeen on kertonut raporteissaan, että frankkari-business kasvaa edelleen haastavassakin taloustilanteessa jokaisella mantereella.
Uskon, että franchising-yrittäjyydellä on merkittävä mahdollisuus monessa maassa, kun vaikkapa julkisen talouden osuutta yksityistetään. Näin myös Suomessa. Tarvitaan hyvä konseptointi, toiminnan aloittamisen helppous sekä toiminnan laajentuessa skaalautuvat edut.
Mutta kaikki lähtee yrittäjähengestä. You gotta have it!