Soita mulle

Kansainvälisissä talousmedioissa kerrottiin viime viikolla siitä, että Teslan perustaja Elon Musk oli ärähtänyt firmansa sisäisen viestinnän ongelmista.

Elonin mukaan Teslassa – ja monessa muussa firmassa – tuhlataan aikaa ja energiaa uskomattoman tehottomaan viestintään.

”Sen sijaan, että ongelma ratkaistaisiin nopeasti, niin että työntekijä puhuu suoraan toisen osaston työntekijälle, hänen täytyykin puhua pomolleen, joka puhuu sitten toisen osaston pomolle, joka puhuu sitten omalle alaiselleen. Ja sitten tiedon täytyy kiertää samaa tietä takaisin. Se on uskomattoman typerää”, Musk kirjoitti julkisuuteen tulleessa Teslan sisäisessä muistiossa.

Olen sataprosenttisen samaa mieltä Muskin kanssa. Yritysten turha hierarkia ja byrokratia palvelevat pelkästään turhantärkeitä pikkupomoja. Usein ne myös estävät ylintä johtoa ymmärtämästä yritystensä käytännön toimintaa.

Kotipizza Group on tietysti paljon pienempi yritys kuin Tesla, mutta ei meilläkään tuhlata aikaa turhanpäiväisyyksiin. Jos minulla on asiaa vaikkapa jollekulle ketjun yrittäjälle, olen häneen suoraan yhteydessä. Yleensä asiat hoituvat saman päivän aikana.

Aivan yhtä tärkeää on se, että meillä kuka tahansa saa ottaa suoraan yhteyttä myös ylempiinsä ilman turhaa pokkurointia. Myös minuun.

Jotkut johtajat ovat mielestään niin kiireisiä, ettei heillä ole aikaa yrityksensä rivityöntekijöille. Minulla on. Muuten en voisi tietää, mitä Kotipizzassa tapahtuu. Se ketjun todellinen työ kun tehdään ravintoloissa eikä täällä pääkonttorilla.

Saan joka päivä ison joukon meilejä ja WhatsApp-viestejä kaikkialta Kotipizzasta. Olemme myös ottamassa käyttöön uusittua Pizzanetti-palvelua, jonka tarkoituksena on tehostaa kaikkiin suuntiin tapahtuvaa sisäistä viestintää.

Minulle saa myös soittaa. Aina en pääse vastaamaan, mutta soitan kyllä takaisin.

Lähetä kommentti