Olen usein hehkuttanut, kuinka paljon ihailen amerikkalaista Chipotle Mexican Grill -ruokaketjua. Ketju ja sen perustaja Steve Ells ovat luoneet huikean menestyskonseptin ruuasta, joka on herkullista, kohtuuhintaista – ja vastuullista.
Chipotlen motto on ”food with integrity” eli ”suoraselkäistä ruokaa”. Motto tarkoittaa sitä, että Chipotle panostaa aitoihin, lähellä tuotettuihin raaka-aineisiin eikä käytä lainkaan esimerkiksi muiden amerikkalaisketjujen suosimia GMO-tuotteita tai teollisesti kasvatettua lihaa.
Muutaman viikon takaisessa Fast Company -lehdessä Ells kuitenkin vähättelee omaa vastuullisuuttaan.
”Asiakkaamme välittävät mausta, hinta-laatusuhteesta ja käytännöllisyydestä. Sitten tulee loistava asiakaspalvelu. Ravintolan sisustuksella ja musiikilla on väliä. Asiakkaat kiinnittävät huomiota moniin pikku yksityiskohtiin.”
”Mutta onko missiomme ’suoraselkäisestä ruuasta’ ikinä syy tulla ravintolaan? Tyyliin ’haluaisinpa syödä juuri nyt suoraselkäistä ruokaa’? Tuskinpa.”
Tarkoittaako tämä, ettei vastuullisuudella ole väliä? Ei.
Chipotle panostaa jatkossakin suoraselkäisyyteen ja on jo nyt rakentanut suuren osan markkinoinnistaan vastuullisuusteeman varaan. Ells siis uskoo, että pohjimmiltaan vastuullisuudella on merkitystä. Ruuan maku, hinta ja asiakaspalvelu ovat varmasti tärkeämpiä tekijöitä yksittäisessä kulutuspäätöksessä, mutta pitkällä aikavälillä vastuullisuus erottaa Chipotlen kilpailijoistaan ja rakentaa sen brändiä tehokkaasti.
Suoraselkäisyys on myös itseisarvo. On yksinkertaisesti oikein tarjota ihmisille ruokaa, johon he voivat luottaa.
Me Kotipizzassa ajattelemme aivan samoin.
Tuskin kovinkaan moni perjantaipizzan ostaja lukee Kestävän kehityksen sitoumustamme ennen ravintolaan tuloa tai verkkokaupassa asiointia. On ihmisiä, joille on yhdentekevää, miten Opera-pizzan täytteenä oleva tonnikala on pyydetty.
Meille se ei kuitenkaan ole yhdentekevää. Eikä se ole kaikille kuluttajillekaan.
Vastuullisuus jättää monelle jonkinlaisen muistijäljen. Uskon, että lähivuosina ruokansa alkuperästä kiinnostuneiden kuluttajien määrä tulee kasvamaan räjähdysmäisesti myös Suomessa. Ruuan aitous ja vastuullisuus nousevat monille jos ei tärkeimmäksi valintaperusteeksi niin ainakin yhdeksi perusteista.
Ennen kaikkea muistijäljen jättävät aito, hyvänmakuinen ruoka ja loistava palvelu sekä niistä syntyvät nautinnon hetket. Ne saavat asiakkaat palaamaan ravintolaan kerta toisensa jälkeen.
Aivan kuten Steve Ells, uskon että vastuullisesti tuotettu ruoka maistuu hyvältä. Ja juuri se tekee vastuullisuudesta myös hyvää bisnestä.
Teillä ei syöty kuin Jauhelihakastikkeen takia, milloin saamme sen takaisin? muulla diibadaaballa ja silmälle mukavalla sönkötyksellä ei ole mitään merkitystä