Taistelu puhtaan ja aidon ruuan puolesta jatkuu. Yksi pieni voitto saatiin taas toissapäivänä, kun amerikkalaisen ruokaketjun Chipotlen ”The Scarecrow”-kampanja sai vuosittaisessa Cannes Lions -kilpailussa PR-sarjan Grand Prix -palkinnon eli eräänlaisen markkinoinnin maailmanmestaruuden.
Chipotle Mexican Grill on ollut jo pitkään suosikkini ja sen perustaja Steve Ells esikuvani. Ketju on osoittanut, että Amerikankin äärimmäisen kilpailluilla ruokamarkkinoilla voi menestyä ilman että syöttää kuluttajille teollista moskaa. Chipotle luottaa kaikessa aitoon, lisäaineettomaan, mahdollisuuksien mukaan lähellä kasvatettuun ruokaan. Ja se on herkullista.
Chipotle tietää myös, että vastuullisuus ei ole yksi teko vaan tarina. Siksi se on myös panostanut tarinankerrontaan. Toissa vuonna se voitti Cannesissa pääpalkinnon videollaan ”Back to the Start”, ”The Scarecrow” eli linnunpelätin on puolestaan integroitu kampanja, johon kuuluu myös älypuhelimissa ja tableteissa toimiva peli.
Palkintolautakunnan puheenjohtaja Renee Wilson kiteytti linnunpelättimen viestin hyvin perusteluissaan:
”Meidät vakuutti tarinankerronta. Työ oli huikeaa. Se oli suunniteltu niin, että kuluttajat saavat osallistua tunteiden tasolla Chipotlen matkaan kohti kestävää tulevaisuutta.”
Loistavaa. Samaan meidänkin täytyy pyrkiä.
Mahtava video. Tuli mieleen, kuin olisi katsonut McDonaldsin tapaa tehdä ruokaa, siis alussa, ja lopussa Kotipizzan tapa toimia.
Todella upea video, siinä ajattelemisen aihetta meille jokaiselle. Kiitos.
Kiitos ja mukavaa kun tykkäsit! Terveisin, Tommi