MOMENTS MATTER.

Hetket merkitsevät.

Näin oli otsikoitu IBM Global Smarter Commerce 2014 Tampassa pari viikkoa sitten. Helteinen kaupunki oli kerännyt tapahtumaan yli 4500 alan ammattilaista yli 50 eri maasta.

Menestyneimmät yritykset luovat menestyksensä olemalla läsnä ihmisten tärkeimmissä hetkissä. Oli sitten kyseessä palkinto, kriisi tai jokin muu merkittävä tapahtuma, joka kytkeytyy ihmisten elämään.

Mitkä ovat ne Kotipizzan hetket, jotka merkitsevät? Silloin kun haluat nauttia elämästä enemmän hyvällä omallatunnolla. Silloin kun juuri itse haluat.

Keräsin kolmen päivän ajalta muutamia hetkiä, jotka olivat minulle merkitseviä.

Jay Baer, digitaalisen median guru: ”Aikaa on vähemmän: lisää visuaalisuutta.” ”Konteksti on kuningas, relevanttius on uusi killer appsi.”

Billy May, Abercrombie & Fitch: ”Joka päivä on uusi päivä kuulostaa todemmalta kuin koskaan aiemmin”.

Moni tuntee A&F:n myymälät, jotka erilaistuivat normaalista vaatekaupasta konseptoimalla asiakaskokemuksen aivan uudelle tasolle. Vaatekauppa muuttui kerralla kiehtovaksi klubimaiseksi tilaksi, missä voit tehdä ostoksia housemusiikin tahtiin ja ottaa selfiet miesmallien kanssa. Valikoima, lokaatio ja hinnat olivat erittäin haluttuja. Nyt A&F keskittyy digitaalisuuteen, jossa brändin konsepti on yhdistelmä hetkiä, jotka yhdistetään asiakaskokemukseen. Billy kutsui niitä ”snackable”-hetkiksi.

Billy May, VP Marketing, Abercrombie & Fitch

Billy May, VP Marketing, Abercrombie & Fitch

Ron Howard, Oscar-palkittu elokuvaohjaaja: ”Mistä aineksista hyvä tarina syntyy? Laitetaan 1 osa älykkyyttä ja 3 osaa tunnetta”, oli Ronin kaava menestyvään tarinankerrontaan.

Ronin viesti oli se, että yritysten täytyy jatkossa keskittyä tarinankerrontaan entistä enemmän. Yritysten välinen dialogi kuluttajien kanssa kasvaa merkittävästi monissa eri kanavissa. Brändien täytyy luovasti keskustella ja kertoa tarinansa.

Ron Howard, Oscar-palkittu elokuvaohjaaja

Ron Howard, Oscar-palkittu elokuvaohjaaja

Sitähän tämäkin blogi edustaa. Tarinankerronnassa hetket ratkaisevat. Teknologia muuttaa sen, miten ihmiset ja yritykset kertovat tarinansa tulevaisuudessa.

Asiakkaan ymmärtäminen oli Tampan kaikkia luentoja yhdistävä tekijä. Siellä rohkaistiin ottamaan asiakas mukaan uuden luomiseen. Asiakkaat turhautuvat täyttämään tietojaan joka paikkaan. Asiakkaalle on merkityksellistä myyntitilanteen kokemus, sitoutuminen asiakaspalvelussa sekä yrityksen kotisivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Asiakkaalla on merkittävästi enemmän tarttumapintoja yritykseen kuin koskaan aikaisemmin ja ne vain lisääntyvät tulevaisuudessa.

Tiesittekö että y-sukupolven (nyt 15-34-vuotiaat) edustajista 39 prosentilla on tatuointi, joista 1 prosentti ei muista, miten he sen saivat. Tästä kohderyhmästä 90 prosenttia nukkuu puhelimensa kanssa, joten ei ole ihme, että mobiilin käyttö tuplaantuu joka vuosi.

Loppuun vielä hauska video mikä summaa digitaalisen ajan muutokset.

Kreisii, mut niiiiin mielenkiintoista.

Lähetä kommentti