Ketju donkkaa tykimmin

Toissapäivänä uutisoitiin, että donitseistaan ja kahvistaan tunnettu Dunkin’ Donuts -ketju saapuu Suomeen. Tervetuloa! Kansainvälinen kilpailu tekee vain hyvää pienen maan pienille markkinoille. Kuluttajille valinnanvaran lisääntyminen on tietysti vielä iloisempi asia.

Kaikkein eniten kansainvälisistä ketjuista näyttäisi innostuvan media. Dunkin’ Donutsin, Burger Kingin ja Starbucksin herättämän mediakohun perusteella voisi kuvitella, että Suomi on jonkinlainen kansainvälisen fast foodin luvattu maa.

Unknown

Ei se ole. Suomessa toimii itse asiassa eurooppalaisittain ajatellen jopa aika vähän kansainvälisiä pikaruokaketjuja. Yksikköjen määrät ovat myös pieniä ja muita kuin McDonald’s- ja Subway-ravintoloita on vain kourallinen.

Näkyvin puute on maailman toiseksi suurin ketju KFC, jolla ei tietääkseni ole suunnitelmiakaan tulla Suomeen. Muita suomalaisille vieraita kansainvälisiä jättejä ovat esimerkiksi Domino’s, Wendy’s, Taco Bell, Dunkin’ Donutsin astetta fiinimpi kilpailija Krispy Kreme ja brittien ylpeys Pret A Manger.

Fast casual -kategoriassa (johon Kotipizzakin kuuluu) kansainvälisiä toimijoita ja niiden ravintoloita on vielä vähemmän. Mieleen tulevat oikeastaan vain Pizza Hut, jolla on Suomessa nykyään vain kaksi ravintolaa, sekä saksalainen pizza- ja pastaketju Vapiano yhdellä ainokaisella ravintolallaan.

Ehkä aivan kaikki maailman viisaus ei siis asu kansainvälisissä ketjuissa. Suomalaisilla ravintoloilla on pitkä kokemus suomalaisesta mausta ja suomalaisten asiakkaiden palvelemisesta. Moni franchising-yrittäjä tykkää myös työskennellä suomalaisessa ketjussa.

Valinnanvaraa, tervettä kilpailua ja ennen kaikkea uusia idoita ei kuitenkaan ole ikinä liikaa. Itse en ikinä väsy korostamaan, kuinka paljon loistava fast casual -ketju Chipotle Mexican Grill on innoittanut minua vastuullisuudellaan, innovatiivisuudellaan ja herkullisella ruuallaan. Aivan yhtä innolla odotan, mitä Dunkin’ Donuts opettaa meille suomalaisille.

Lähetä kommentti