Fast casual ja 5 muuta tärkeintä ensi vuoden ruokatrendiä

Kotipizzan historian yksi tapahtumarikkaimmista vuosista alkaa olla pian ohi. Nyt onkin hyvä hetki tarkastella ensi vuoden tärkeimpiä ruokatrendejä. Listasin tähän kuusi mielestäni olennaisinta maailmalla ja Suomessa pinnalla olevaa trendiä, jotka näkyvät pian kaikkien lautasilla.

Tuoreus

Yksi idoleitani on Teslan perustaja Elon Musk. Arvostan Muskin halua ratkaista maailman ongelmia, luoda uutta ja mennä eteenpäin. Harva tietää, että Muskin perheessä on toinenkin innovaattori. Kimbal Musk haluaa kehittää ruokakulttuuria, ruokailun yhteisöllisyyttä ja hän on myös suuri luomun puolestapuhuja.

Pikkuveli-Musk huomasi, että kaupungeissa asuvilla lapsilla ei välttämättä ollut mitään käsitystä siitä, miten esimerkiksi porkkana kasvaa. Hän päätti perustaa ”learning gardenin” eli puiston, jossa kaupunkilaiset voivat tutustua erilaisiin kasveihin ja oppia niiden kasvusta. Hän on perustanut ravintoloita ja puutarhoja useisiin kaupunkeihin. Hänen tavoitteenaan on perustaa jopa sata puutarhaa yhteen kaupunkiin ja sillä tavalla edistää tietämystä terveellisestä ja vastuullisesti tuotetusta ruuasta.

Tuoreus ja puhdas ruoka ovatkin ehkäpä tärkein ruokatrendi, josta olemme nähneet viitteitä jo paljon viime aikoina. Yliprosessoidun pikaruuan sijaan kuluttajat haluavat kohtuuhintaista, tuoretta ruokaa.

Fast casual

Mistä pääsenkin toiseen trendiin eli fast casualiin. Fast casual on paljon enemmän kuin parempaa pikaruokaa. Se on tuoreita ja vastuullisesti tuotettuja raaka-aineita, terveellisyyttä ja kohtuullista hintaa. Meillä Kotipizzassa ja Chalupassa tavoitteena on tarjota kympillä herkullinen ateria rennossa ympäristössä. Kirjoitin fast casualista ensimmäisen kerran maaliskuussa ja nyt käsitteeseen törmää tuon tuosta. Meksikolaistyylinen Chalupa-ketju on fast casualia parhaimmillaan: rentoa ilmapiiriä, tuoreita raaka-aineita ja vapautta valita lautaselleen juuri sellaisen annoksen kuin haluaa.

Chalupa

Ruokaa puhelimella

Ehkäpä suurin muutos ruokatrendeissä on se, miten ruokaa tilataan. Toki ihmiset menevät ensi vuonnakin ravintolaan tilaamaan tiskiltä, mutta etukäteistilaukset muuttuvat koko ajan suositummiksi.

Tänä vuonna erilaiset puhelinsovellukset ja ruuan verkkokaupat ovat yleistyneet. Annoksia tilataan puhelimella joko suoraan kotiin tai työpaikalle tai noudettavaksi ravintolasta. Tässäkin avainsanat ovat nopeus ja helppous, joita moderni kuluttaja arvostaa. Mekin teemme yhteistyötä Woltin kanssa, koska haluamme tarjota asiakkaillemme enemmän vaihtoehtoja.

Oikeastaan puhelinsovellukset ja fast casual linkittyvät toisiinsa erottamattomasti. Kun aikaisemmin nälän yllättäessä haettiin pikaruokalasta valmis purilainen, nyt se tilataan puhelimella ja varta vasten tilaajaa varten tehty, tuore annos odottaa ravintolassa, kun tilaaja saapuu paikalle.

Makumaailman fragmentoituminen

Kaukana ovat ne ajat, jolloin koko Suomi söi nakkikastiketta ja perunamuusia. Nyt etnisiä vaihtoehtoja, erilaisia ruokavalioita ja mieltymyksiä on joka lähtöön. Alla oleva kuva kuvaa hyvin, että samallakin henkilöllä ruokavalio vaihtelee päivästä toiseen.

Yksilöllisyys, räätälöinti ja personointi ovat jo jonkin aikaa olleet trendejä kaikessa kuluttamisessa. Kotipizzassakin yksi suosituimmista pizzoista on Perfetta eli pizza, johon saa itse valita suosikkitäytteensä. Kuluttaja haluaa vaikuttaa valintoihinsa itse. Meidän tehtävämme on tehdä valintojen tekeminen mahdollisimman helpoksi ja tuoda uusia makuja valikoimaan.

Jännittävä fuusiokeittiö

Tutustuin Miamissa käydessäni Burrito Saniin, joka on uusi amerikkalainen ravintolaketju. Konseptissa on jännittävästi yhdistetty sushi ja burrito. Asiakkaalle siis tarjotaan valtavan kokoista sushia, joka on koottu burritomaisesti. Raaka-aineet yhdistelevät aasialaisia ja eurooppalaisia makuja. Ennustan, että tällaisia yllättäviä yhdistelmiä tulee lisää.

Kuva: Burrito San

Kuva: Burrito San

Vastuullisuus

Viimeisenä palaan takaisin puhtaisiin raaka-aineisiin. Ruuantuotannon vastuullisuus, geenimuuntelematon rehu ja mahdollisimman luonnonmukainen kasvatus yleistyvät koko ajan. Kuluttajien tietoisuus lisääntyy myös koko ajan ja yrityksiltä vaaditaan enemmän vastuullisuutta. Kuluttajat myös reagoivat nopeasti, jos ruuan alkuperässä tai tuotanto-olosuhteissa on jotain epäselvää.

Hyvä esimerkki tästä ovat Finnwatchin käräyttämät thaimaalaistehtaat, joilla valmistetaan broileria usealla kotimaiselle yritykselle.

Kotipizza siirtyi syksyllä käyttämään kotimaista Huttulan Kukon kananpoikaa, jota syötetään esimerkiksi kauralla ja herneellä. Olemme saaneet päätöksestä valtavasti hyvää palautetta.

Lähetä kommentti