Vastuullisuus on ennen kaikkea hyvää bisnestä

Vitriini on matkailu- ja ravintola-alan ammattilehti, jota julkaisee alan etujärjestö MaRa. Lehden tämän vuoden ensimmäisessä numerossa on iso juttu, jossa kerron Kotipizzan tuoreista kuvioista ja ennen kaikkea vastuullisuusohjelmastamme. Pääosassa ovat Kotipizza-yrittäjät ja heidän roolinsa vastuullisuuden käytännön toteuttajina.

Vitriini-lehti 1/2014

Omista lausunnoistani ei sen enempää. Sen sijaan haluan lainata jutun kirjoittaneen Irkka Honkakummun hienoja kiteytyksiä.

Vastuullisuudessa on kyse kolmen alarivin tuloslaskennasta. Taloudellisten asioiden tulee olla kunnossa, jotta voi ryhtyä miettimään sosiaalisia- tai ympäristötuloksia. Niillä ei ole mitään merkitystä, jollei saa maksettua työntekijöiden palkkoja eikä tavara kulje.

Vastuullisuuden keskeiset tunnusluvut ovat liikevaihto ja tulos. Kuinka paljon maksetaan palkkoja ja sivukuluja? Paljonko ostetaan tavaraa ja mistä ostetaan? Paljonko maksetaan veroja? Myös yrittäjätyytyväisyys on keskeinen barometri, jota seurataan vuosittain.

Kyse ei ole mistään hyväntekeväisyysprojektista. Kaikki tietenkin tähtää siihen, että kauppa kehittyy ja liikevaihto nousee.

Juuri näin! Vastuullisuus ei ole mitään piiperrystä, jolla halutaan vaikeuttaa yrittäjien elämää.

Päinvastoin. Vastuullinen yrittäminen on ennen kaikkea hyvää bisnestä.

Lähetä kommentti