Vastuullisuus on älykästä

Mihin elämäsi esineeseen tai asiaan haluaisit enemmän älyä?

Tällaiseen kysymykseen pääsin vastaamaan eilen IBM:n järjestämässä Business Connect -tapahtumassa. Paikkana oli upeasti täpötäyden Finlandia-talon lava ja seura oli vieläkin huikeampaa: mukanani vastaamassa olivat Maija Vilkkumaa, Iina Kuustonen, Kalle Palander ja MTV:n toimitusjohtaja Heikki Rotko ja juontajana aina yhtä mahtava André Noel Chaker.

Kyseessä oli Business Connectin päättänyt ”Älytulitus”, viihteellinen keskustelu älytoimintojen tulemisesta arkipäivän laitteisiin.

10173811_10152463484618367_614507669910556974_n

Oma toiveeni älykkäästä esineestä oli jääkaappi. Jokainen suomalainen heittää vuosittain roskiin keskimäärin 20–30 kiloa täysin syömiskelpoista ruokaa. Se on kammottava luku. Eikö olisi hienoa, jos jääkaappi olisi niin fiksu, että se osaisi optimoida perheen ruokaostokset ja varmistaa, että ruokaa hankittaisiin vain juuri sen verran kuin oikeasti tarvitaan? Ruokaa säästyisi ja maailma olisi taas vähän parempi paikka.

Yksilön omaa vastuuta ruoka- ja kulutuspäätöksistään älyjääkaappi ei tietysti poistaisi.

Eikä se poistaisi meidän ruoka-alan ammattilaisten vastuuta.

Kotipizzan viimeviikkoisessa Syysseminaarissa puhuttiin taas paljon vastuullisuudesta. Olen entistäkin vakuuttuneempi siitä, että organisaatiomme, tuotekehitystiimimme ja yrittäjämme ovat aidosti sitoutuneita kehittämään Kotipizzaa vastuullisuuteen ja tekemään maailmasta parempaa paikkaa pizza kerrallaan.

Kyse on sekä isoista että pienistä asioista. Isoja asioita ovat sitoutuminen vastuullisesti pyydettyyn tonnikalaan ja kotimaisten luomutuotteiden ja raaka-aineiden osuuden lisäämiseen. Pienistä hyvä esimerkki on uusi pizzaboksimme. Näppärästi pieneksi säilytysrasiaksi taittuvan laatikon ansiosta pizzan tähteet on entistä helpompi säilyttää myöhemmin syötäviksi, vaikka käytössä olisikin vielä vanhanaikainen epä-älykäs jääkaappi.

Hyvä asia on myös se, ettei Kotipizza ole suinkaan ainoa ravintolaketju, joka on kiinnittänyt huomiota vastuullisuuteen ja hankintaketjunsa läpinäkyvyyteen. Tällä viikolla on uutisoitu esimerkiksi siitä, millaisia haasteita McDonald’silla on omassa läpinäkyvyyskampanjassaan.

Jokainen yritys kulkee omaa tahtiaan. Matka on vasta alussa.

Lähetä kommentti