Strategian ei tarvitse olla sanahelinää

Helsingin Sanomien Vieraskynä-palstalla julkaistiin tänään erinomainen asiantuntija-artikkeli. Yritysten strategioiden jalkauttamisesta tohtoriksi väitellyt Eija Kärnä ottaa kirjoituksessaan kantaa suomalaisten yritysten strategioiden jalkauttamiseen.

Työpaikoilla strategiat nähdään usein johtajien sanahelinänä, jolla ei ole merkitystä arjen työssä. Johtajien strategiainfot kuunnellaan kohteliaasti, mutta käytäväkeskusteluissa kuuluvat pelot, epäilyt ja kielteiset arviot. Monissa yrityksissä johdon ja henkilöstön välillä on syviä kuiluja, jotka estävät vuoropuhelun ja yhteisen ymmärryksen strategiasta.

Toimitusjohtajana vastaan itse Kotipizza Groupin strategiasta ja sen toteuttamisesta. Luen myös paljon strategioita käsittelevää kirjallisuutta ja osallistun usein erilaisiin seminaareihin ja konferensseihin, joissa strategioita käsitellään liikkeenjohdon näkökulmasta. Ja ikävä kyllä joudun olemaan Eija Kärnän kanssa paljolti samaa mieltä.

Strategiat ovat usein pelkkää sanahelinää. Eikä ongelma ole pelkästään se, ettei yritysten henkilökunta tunne ja ymmärrä strategioita. Toisen tuoreen suomalaisen väitöskirjatutkimuksen mukaan vain 13 prosenttia yritysten johtoryhmien jäsenistä tuntee firmansa strategian.

Kärnä on aivan oikeassa myös siinä, ettei ole henkilökunnan vika jos firman strategia on hepreaa sekä henkilöstölle että johdolle itselleen. Se on johdon vika. Johdon tehtävä on muotoilla strategia ihmisjärjellä tajuttavaan muotoon ja varmistaa, että se viestitään koko organisaatioon.

Tämän vuoksi me Kotipizza Groupissa olemme pyrkineet pukemaan strategiamme mahdollisimman ymmärrettävään muotoon. Strategian visualisoinnissa olemme saaneet apua Linda Saukko-Raudalta, joka toteutti myös MM-kultaa voittaneiden pikkuleijonien Menestyksen Portaat -visualisoinnin.

Uskaltaisin väittää, että meillä strategia tunnetaan ja ymmärretään paljon paremmin kuin kolmetoistaprosenttisesti. Missiomme Tehdään maailmasta parempi paikka pizza kerrallaan tuntee ja ymmärtää taatusti sata prosenttia Kotipizza-ketjun työntekijöistä.

Näin Yrittäjän päivänä on hyvä muistaa, että strategian viestiminen on erityisen tärkeää franchising-ketjussa. Jokainen Kotipizza-ravintola on itsenäinen yritys, mutta meidän pitää silti pystyä varmistamaan, että asiakaskokemus on aivan yhtä erinomainen Suomen joka kolkassa. Sitä asiakaskokemusta kun ei rakenneta täällä pääkonttorilla, vaan sen rakentavat yrittäjät päivästä toiseen ravintoloiden tiskeillä.

Eikä strategian viestiminen tapahdu pelkästään ylhäältä alas. Selkeästi viestittävän ja ymmärrettävän visualisoinnin ansiosta pystymme myös saamaan palautetta strategiasta yrittäjiltämme ja muilta organisaation jäseniltä. Visualisointi helpottaa viestimistä myös sivulle yhteistyökumppaneihin päin ja ylös hallituksen ja omistajien suuntaan.

Kaikkein tärkeintä on kuitenkin se, että strategiasta tulee osa jokaisen tavallisen työntekijän arkista työtä. Niin kuin Eija Kärnä kirjoittaa:

Strategia tuo työlle merkityksen, koska siinä sanotaan, mihin yritys on menossa ja miten sinne olisi tarkoitus päästä. Kun strategia on työyhteisössä kirkkaana mielessä, todennäköisyys entistä tuloksellisempaan työhön kasvaa. Onnistuminen taas lisää työn iloa ja työhyvinvointia.

Juuri näin! Hyvää Yrittäjän päivää ja strategista työviikkoa kaikille!

1 kommentti artikkeliin “Strategian ei tarvitse olla sanahelinää

  1. Markus

    Paikallisen Teboil-huoltamon Kotipizzassa asiakaskokemus on melko eri. Kaksi esimerkkiä, joista ensimmäinen onneksi jo useamman vuoden takaa. 1. Tilasin pizzaa, johon halusin täytteeksi feta-juustoa. Huoltamon pitäjän etsittyä fetajuuston viivakoodia tuloksetta, hän muisteli että sama juusto on heillä eri nimellä. Ehdotin kreikkalaistyyppistä juustoa, mutta kun oikeata ei löytynyt, hän päätti kysäistä keittiöstä heillä käytetyn juuston nimen. Hetken päästä hän tuli iloisesti kertomaan, että haluamani juusto kulkee heillä nimellä mozzarella! Valitsin ananaksen… 2. Sain hiljattain jonkun kampanjan kautta kotipizzan kupongit. Ne ladattiin puhelimeen pdf-tiedostona. Tämäkös oli Teboililla ongelma. ”Mikä kampanja” ”Mitenkäs tuommoinen, ei voi olla”, ”Sinähän voit käyttää saman kupongin useasti, eihän se käy”. Sain kyllä pizzat kuponkihintaan, vaikka sanoin voivani maksaa täyden hinnan.

Lähetä kommentti