Ruokailu kasvaa kauppakeskuksissa

Osallistuin mielenkiintoiseen Cityconin Retail-seminaariin viime viikolla Ison Omenan avajaisten yhteydessä. Seminaarissa käytiin läpi kauppakeskusten ja vähittäiskaupan kansainvälisiä trendejä, jotka joko tulevat näkymään Suomessa tai näkyvät jo.

Kauppakeskuksiin ja asiakkaiden käyttäytymiseen vaikuttavat monet tekijät. Esimerkiksi verkkokauppa on muuttanut vähittäiskauppaa viime vuosina merkittävästi. Kauppakeskukset, etenkin uudet, ovat muuttuneet perinteisistä ostospaikoista elämys- ja viihdekeskuksiksi.

Ravintoloiden ja kahviloiden määrä kauppakeskuksissa on kasvanut huomattavasti. Vuonna 1995 vain 3 prosenttia kauppakeskusten vuokralaisten osuudesta oli ruokaa, viime vuonna 15 prosenttia ja vuoteen 2020 mennessä ruokapaikkojen osuuden ennustetaan olevan jo 20 prosenttia. Ravintolamaailmasta kehitetään viihtymispaikkoja ja tarjonnan täytyy säilyä freesinä ja yksityiskohtia korostavana, kuten vaikkapa Lahden Triossa, johon avautuu alkuvuodesta uusi ravintolamaailma.

Ravintolatarjonta on asiakkaille tärkeää, koska se on ikään kuin sosiaalinen liima kauppakeskuksissa.

Yksi kiinnostavimmista asioista, joita seminaarissa opin, oli se, että Yhdysvalloissa ulkona syömiseen käytetty raha on ensimmäistä kertaa tasoissa kaupasta ostetun ruuan kanssa. Tämä johtuu suurimmaksi osaksi millenniaalien kulutuskäyttäytymisestä, joka poikkeaa merkittävästi aikaisemmista sukupolvista. Ulkona syöminen on sosiaalinen tapahtuma, mikä nostaa ravintolakäyntien määrää. Millenniaalit myös suosivat edullisia pikaruoka- tai fast casual -ravintoloita, jolloin yksittäiseen käyntiin ei kulu kovin paljon rahaa.

Suomessa ulkona syöminen ei ole vielä aivan yhtä suosittua kuin Amerikassa. Kauppakeskusten panostaminen ravintolamaailman viihtyisyyteen ja esimerkiksi ketjumme menestys saattavat ilmaista, että meilläkin ulkona syöminen alkaa kasvaa ja ravintoloissa viihdytään entistä useammin.

1 kommentti artikkeliin “Ruokailu kasvaa kauppakeskuksissa

  1. Tämä on mielenkiintoinen aihe. Ulkomailla käydessä huomasin, että ostoskeskuksissa on valtavat food-court alueet. Ravintoloita löytyy moneen lähtöön ja budjettiin. Ihmiset tulivat selvästi vain syömään ostoskeskukseen. Maha täynnä on tietysti mukavampi lähteä tekemään sitten tekemään ostoksiakin.

Lähetä kommentti