Ruokaa suuhun, ei roskiin

Nyt vietetään valtakunnallista ruokahävikkiviikkoa, jolla pyritään nostamaan ruuan arvostusta. Tutkimusten mukaan Suomessa joka kymmenes leipäpala, peruna ja kasvis päätyy roskiin. Hurja ajatus, kun tilastoa peilaa esimerkiksi leipäjonojen pituuteen tai ruuantuotannon kasvaviin tarpeisiin maailmassa.

Ruokahävikki on nostettu pöydälle myös Kotipizzassa. Ruokahävikin vähentäminen on yksi YK:n kestävän kehityksen tavoitteista. Sen vuoksi olemme sitoutuneet kestävän kehityksen Sitoumus 2050 -ohjelmassa mittaamaan ja vähentämään hävikin määrää ravintoloissamme.

Olemme nyt toteuttaneet tutkimuksen, jossa seurattiin 3–4 kuukauden ajan viiden esimerkkiraaka-aineen hävikin määrää kuudessa eri kokoisessa Kotipizza-ravintolassa eri puolilla Suomea. Tarkoituksena oli selvittää hävikin syyt ja löytää sen ehkäisemiseksi keinoja, joita voidaan hyödyntää kaikissa Kotipizzoissa.

Ruokahävikistä ei päästä koskaan täysin eroon, mutta alustavien tulosten mukaan hävikki on Kotipizza-ketjussa varsin vähäistä. Hävikkiä ilmenee raaka-aineen elinkaaren kaikissa vaiheissa, suhteessa eniten kuitenkin pizzan valmistuksessa.

Ruokahävikkiviikon hengessä kokosin tutkimuksemme pohjalta vinkkejä ruokahävikin suitsimiseen etenkin ravintoloissa ja ravintolaketjuissa. Näillä eväillä – ja jatkotutkimuksella – kehitämme toimintaamme myös Kotipizzassa.

  1. Panosta hankintaan

Kotipizzan toiminta pohjautuu omaan tehokkaaseen hankintatoimeen sekä raaka-aineiden ja tuotteiden ketterään toimittamiseen franchising-yrittäjille. Toimiva tilausten ja toimitusten rytmi, tehokkaat prosessit ja oikeat pakkauskoot pitävät hävikin aisoissa.

Jos tuote ei saavu käyttökelpoisena ravintolaan, lentää se roskiin. Siksi on tärkeää optimoida kuljetusolosuhteet ja valita laadun takaavat valmistajat.

  1. Apua datasta

”Olikin hiljainen päivä.” Seuraamalla myyntilukuja päivä-, kuukausi- ja vuositasolla ja vertaamalla niitä aiempaan Kotipizza-yrittäjät pystyvät ennakoimaan, milloin ravintoloissa kannattaa varautua vähäisempään myyntiin. Ketjulla on vastuu tarjota koulutusta ravintolatoiminnan suunnitteluun ja työkalut myyntitiedon käsittelyyn.

  1. Pizzaa mukaan, ei hukkaan

Kuljetettujen ja noudettujen tuotteiden osuus Kotipizzan kokonaismyynnistä on vahvassa kasvussa. Kuluttajien ja kotitalouksien ruokahävikin vähentämiseksi otimme vuonna 2015 käyttöön ympäristöystävällisen pizzalaatikon, jota voi käyttää pizzatähteiden säilyttämiseen jääkaapissa.

  1. Panosta tuotteeseen

Eikö tietty raaka-aine tai tuote mene kaupaksi kuten ennen? Sekä keittiön että salin puolella tapahtuvalla hävikillä on suora yhteys siihen, pysyykö ruokalista pysyttävä asiakasmieltymysten perässä ja vastaako tuotteen laatu odotuksia.

  1. Valjasta digi käyttöön

Digitaalisuuden tarjoamia mahdollisuuksia ei parane sivuuttaa. Kotipizza-ketjussa on otettu käyttöön digitaalinen Fredman Pro -järjestelmä, joka valvoo kylmälaitteita ja raaka-aineiden laatua ravintoloissa. Jos esimerkiksi kylmiö temppuilee tai sen ovi unohtuu auki, yrittäjä saa puhelimeensa hälytyksen. Tällä vältetään isot hävikkierät.

  1. Huolellisuus hävikin perii

Hävikki syntyy usein inhimillisestä virheestä. Asiakkaan tilaus on kuultu väärin, pakastetuote on jäänyt sulamaan tai pizza palaa uunissa. Selkeät toimintamallit, työjärjestyksen suunnittelu ja kattava tietotaito työn eri vaiheista auttavat.

Laitetaan tällä – ja jokaisella – viikolla ruokaa suuhun, ei roskiin. Bon appétit!

2 kommenttia artikkeliin “Ruokaa suuhun, ei roskiin

  1. Hannu

    Hei! Poistatko kannuveden ohella ravintoloistasi myös ovenkahvat ja muut pöydät? ”Bakteerien tarttumisvaara koskee kannujen lisäksi yleisesti ottaen kaikkia pintoja, kuten astioita, ovenkahvoja ja pöytiä.”

    • Tommi Tervanen Kirjoittaja

      Ihan niin pitkälle emme sentään mene, mutta kyllä meillä tehdään kaikki mahdollinen ruokaturvallisuuden maksimoimiseksi. Näin voit nauttia pizzaa luottavaisin mielin. Kun ei tarvitse kuljetella kannuja, vaan vesi tulee suoraan linjastovesihanasta tai pullosta, tulee sekä asioimisesta että asiakaspalvelusta ravintolassakin sujuvampaa.

Lähetä kommentti

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.