Franchising on myös asiakkaan etu

Viime syksyn Slush-huuma nosti yrittäjyyden hienolla tavalla julkiseen keskusteluun. Yleinen kohkaus startup-yrityksistä teki hyvää monen suomalaisen mielikuville yrittäjyydestä.

Joidenkin mielestä yrittäjyydestä puhutaan jopa liikaa. Niinkin yrittäjäystävällisessä mediassa kuin Kauppalehdessä julkaistiin viime viikolla jopa mielipidekirjoitus ”sokeasta startup-hurmiosta”.

Minun mielestäni yrittäjyydestä ei voi ikinä puhua liikaa, mutta ehkä yksi osoitus ”startup-hurmiosta” on ollut muodikkaiden startupien esittäminen ainoana mahdollisena yrittämisen lajina. Ei pidä unohtaa, että franchisingyrittäjyys on aivan yhtä tärkeä yrittämisen muoto. Kirjoitin jo viime vuonna, että franchisingyrittäminen on enemmän yhdessä yrittämistä kuin yksin yrittämistä ja olen edelleen samaa mieltä.

On myös hyvä muistuttaa, että franchising on erinomainen asia paitsi yrittäjälle myös asiakkaalle. Franchisingketjut takaavat yleensä tasalaatuisen ja valmiiksi mietityn konseptin, josta asiakas hyötyy parempana palveluna ja parempina tuotteina.

Esimerkiksi me Kotipizzassa panostamme valtavasti tuotekehitykseen, jotta asiakkaamme saisivat uusia, mielenkiintoisia tuotteita tai parempia versioita olemassa olevista tuotteista. Monet yrittäjistämme osallistuvat tuotekehitykseen, mutta uskallan väittää, että yksikään yksinyrittäjä ei pystyisi panostamaan tuotekehitykseen sillä tavalla kuin ketju pystyy.

Eikä tuotekehityksen tuloksena synny pelkästään uudenlaisia ruokatuotteita. Viime viikolla lanseerasimme esimerkiksi Suomessa ainutlaatuisen Pizzapiikki-palvelun. Ilman ketjua ja franchisingia vastaavaa palvelua ei varmasti voisi olla yksittäisen yrittäjän käytössä.

Pizzapiikki

Franchisingtoiminta leviää koko ajan uusille aloille, mikä on hienoa. Uutena alana mainittakoon esimerkiksi remonttipalvelut, nyt kun Rustholli Remontit ovat siirtyneet franchisingtoimintaan. Rusthollin toimitusjohtaja Jarmo Sassali nostaa yhdeksi tärkeäksi tavoitteeksi asiakastyytyväisyyden, jota voidaan parantaa konseptoimalla sitä, miten asiakkaan kanssa toimitaan, vaikka remontit olisivatkin asiakkailla erilaisia.

”Jokainen remontti on yksilöllinen, eikä yksilöllisiä remontteja pystytä konseptoimaan, mutta toimintamalleja pystytään”, sanoo Sassali Suomen Yrittäjien artikkelissa.

Asiakaskokemus on toki aina yksilöllinen, mutta tasalaatuisella palvelulla asiakas on monesti tyytyväisempi. Asiakasnäkökulma helpottaa myös franchisingyrittäjää, kun hänellä on tukenaan hyväksi hiottu tapa toimia.

Lähetä kommentti